Prykisk arbejdsmiljø
At have det godt med hinanden på arbejdspladsen er vigtigt. Det frie arbejde, et selvstændigt og ansvarsfuldt job er nogle af de forhold, som gør skorstensfejerfaget attraktivt. Der kan dog opstå situationer, som kan være problematiske.
Psykiske belastninger kan forekomme inden for al slags arbejde. I skorstensfejerbranchen vurderes de fleste problemer at opstå i kontakten med mester, kolleger og kunder.
Arbejdsgiver har pligt til at sørge for, at det psykiske arbejdsmiljø lever op til reglerne. Det forudsætter en løbende indsats fra ledere og medarbejdere bl.a. i forhold til:
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- Krænkende handlinger fra brugere ն Stor arbejdsmængde og tidspres
- Uklare og modstridende krav i arbejdet.
Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane. Der er tale om krænkende handlinger, når kolleger eller ledere på arbejdspladsen groft eller gentagne gange udsætter andre personer i virksomheden for adfærd, der af disse personer opfattes som nedværdigende. Krænkende handlinger er en samlet betegnelse for mobning, seksuel chikane og andre måder, krænkelser kan forekomme i arbejdet og dækker alt fra sårende bemærkninger og bagtalelse til vold og trusler på arbejdspladsen.
Forebyggelse af krænkende handlinger kan ske ved at have klare normer, værdier og forventninger til, hvordan I skal opføre jer over for hinanden. Det handler ikke blot om at få kommunikeret, hvad I ikke tolererer, men også hvilke ønsker I har til omgangsformen, og hvordan I taler sammen i virksomheden. De klare normer, værdier og forventninger til adfærd bør udbredes på flere måder, for eksempel ved ansættelse og personalemøder.
Sige fra
Det er vigtigt, at medarbejderne kan sige fra, når en situation findes farlig. Manglende opbakning fra mester, svende og den/de ansatte eller uenighed kan ligeledes være belastende for den enkelte.
Kunder
Det er vigtigt, at der mellem medarbejder og arbejdsgiver er en god dialog, så der ikke er tvivl om,
hvordan der skabes god kundekontakt. Der kan f.eks. i fællesskab – medarbejder og mester imellem – udarbejdes retningslinjer for god kundekontakt.
Det kan f.eks. dreje sig om, hvad man gør:
- Hvis adgangsvejen ikke vurderes som sikkerheds- og sundhedsmæssig forsvarlig
- Hvis kunden generelt er utilfreds
- Hvis der er særlige forhold hos kunden, som komplicerer arbejdet
- Hvis kunden sætter hindringer i vejen for arbejdets udførelse.
Henvisninger
- Tryghed, tolerance og respekt (BFA Service - Turisme)
- Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø (AT)
- AT-vejledning om krænkende handlinger (AT)