Sådan laver du APV

Hjælp til APV-værktøjerne: APV, hvordan og hvornår? APV-processen. Krav til dokumentation. Metoder til APV.

APV-processen

Arbejdet med arbejdspladsvurdering (APV) bliver ofte beskrevet som en cirkulær proces i flere punkter. 
 

For at gøre APV-processen overskuelig og nem at arbejde med, har vi i dette APV-værktøj opdelt APV-procssen i to hovedpunkter:  

1. Afdæk om der er problemer i jeres arbejdsmiljø, herunder

  • Lav en systematisk gennemgang af arbejdsmiljøforholdene i virksomheden
  • Vurder, om der er forhold i arbejdsmiljøet, som påvirker sygefraværet

2. Udarbejd handlingsplaner for de enkelte problemer, herunder

  • Beskriv problemet og dets årsager
  • Vurder risikoen for de ansatte 
  • Find en løsning på problemet
  • Følg op på om løsningen har virket, og hvis ikke, laver en ny handlingsplan
Generelle forebyggelsesprincipper

Arbejdstilsynet lægger vægt på, at APV-processen tager hensyn til en række overordnede forebyggelsesprincipper, som let omskrevet lyder: 

  1. Fjern altid risici, hvor det er muligt.
  2. Lav en risikovurdering af de forhold, hvor risikoen ikke kan fjernes. 
  3. Bekæmp så vidt muligt risici ved kilden til problemet.
  4. Tilpas arbejdet til mennesket, fx ved indretning og ergonomi, arbejdsmetoder og tilrettelæggelse, så bl.a. monotont arbejde begrænses.
  5. Tag højde for den tekniske udvikling - hvad der var godt nok tidligere, er måske ikke godt nok i dag. 
  6. Udskift altid det, der er farligt, med noget der er ufarligt eller mindre farligt.
  7. Vær helhedsorienteret i jeres forebyggende arbejde, der fx både kan handle om teknik, tilrettelæggelse, arbejdsforhold, sociale relationer mv.
  8. Tænk i løsninger, der beskytter alle ansatte, og ikke kun en enkelt.
  9. Sørg for god oplæring og instruktion.
Afdæk problemerne

En afdækning af arbejdsmiljøet er en gennemgang af de forhold på arbejdspladsen, som kan udgøre en risiko for jeres ansatte. Denne del af arbejdsmiljøarbejdet bliver ofte også kaldt for “kortlægning”. 

Formålet er at få afdækket, om der er problemer i jeres arbejdsmiljø, som I skal handle på. 

Der er ikke noget krav, om at afdækningen af arbejdsmiljøet skal ske på en bestemt måde. Men vi anbefaler, at I går systematisk til værks, så I sikrer jer, at I kommer rundt om alle relevante forhold på arbejdspladsen. 

Afdækning ved hjælp af tjeklister 
I APV-værktøjet finder I tjeklister målrettet jeres branche, som I kan tage udgangspunkt i. 

Tjeklisterne kommer rundt om alle de typiske forhold i branchen og giver et godt udgangspunkt for en systematisk gennemgang. I kan desuden redigere tjeklisterne og tilpasse dem forholdene i jeres virksomhed. 

Tjeklisterne kan fx bruges i forbindelse med: 

  • Dialogmetoden: Gennemgå hvert punkt i tjeklisten sammen enten i arbejdsmiljøorganisationen eller med de ansatte selv. 
  • Rundgang på virksomheden: Brug tjeklisten i forbindelse med en rundgang på virksomheden, hvor I besøger alle afdelinger og områder. 

I kan sagtens kombinere de to metoder. 

Afdækning ved hjælp af spørgeskema

Mange bruger spørgeskemaundersøgelser i forbindelse med afdækningen. 

I APV-værktøjet finder I spørgeskemaer målrettet jeres branche, som I kan redigere og sende ud til de ansatte via fx e-mail.

Spørgeskemaerne kommer ligesom tjeklisterne rundt om alle de typiske forhold i branchen og giver et godt udgangspunkt for en systematisk undersøgelse. 

I kan redigere spørgeskemaerne og fx tilpasse de enkelte spørgsmål forholdene i jeres virksomhed, oprette jeres helt egne spørgeskemaer om specifikke emner eller målrette dem forhold i forkskellige afdelinger. 

Særligt i større virksomheder er spørgeskemaundersøgelser en effektiv måde at komme rundt om forholdene for mange ansatte. 

Spørgeskemaer giver de ansatte mulighed for under anonymitet at gøre opmærksom på problemer, som de måske ellers ikke ville stå frem med. 
 

Udarbejd handlingsplaner

Når I har afdækket problemerne i jeres arbejdsmiljø, skal I for hvert problem udarbejde en handlingsplan, hvor I: 

  • Beskriver problemet og dets årsager
  • Vurderer risikoen for de ansatte 
  • Finder en løsning på problemet
  • Følger op på om løsningen har virket, og hvis ikke, laver en ny handlingsplan

I APV-værktøjet kan I oprette handlingsplaner i forbindelse med gennemgangen af både tjeklisterne og spørgeskemaerne. 

I kan også oprette en separat handlingsplan til enkeltstående problemer.

Handlingsplanerne kan I eksportere til PDF, printe ud eller gemme på jeres intranet, så de er tilgængelig for både de ansatte og Arbejdstilsynet, sådan som der er krav om. 

I kan også gemme handlingsplanerne som en datafil. Datafilen er velegnet til deling med både interne og eksterne, fx arbejdsmiljøkonsulenter eller Arbejdstilsynet, som kan uploade jeres datafil til værktøjet for at se handlingsplanerne. 

Vær opmærksomme på, at jeres handlingsplaner skal godkendes af alle medlemmerne af arbejdsmiljøorganisationen, og hvis I ikke har en arbejdsmiljøorganisation, af arbejdsgiver og en medarbejderrepræsentant.

Beskriv problemet og dets årsager

Brug tid på at lave en god beskrivelse både af problemet selv og de vigtigste årsager til problemet. 

Vær opmærksom på, at der kan være flere medvirkende årsager, som spiller ind, og som det derfor kan være væsentligt at få med. 

Vurder risikoen

I skal for hvert problem vurdere risikoen for de ansatte og finde en løsning. 

Når I vurderer risikoen, skal I forholde jer til både alvor og omfang. 

Alvoren handler om konsekvenserne, altså hvor alvorlige konsekvenserne kan blive for den ansatte, og omfanget om, hvor hyppigt eller ofte den ansatte møder denne risiko. 

Jeres medarbejdere skal kunne udføre deres arbejde på en sundheds- og sikkerhedsmæssigt  forsvarlig måde. 

Beskriv løsningen

Beskriv, hvordan I vil løse problemet, hvor hurtigt det skal være løst, og hvem der er ansvarlig. 

Sørg for, at løsningen adresserer alle de medvirkende årsager, som spiller ind. 

Kan I løse problemet med det samme, er der ikke krav om at lave en handlingsplan, selvom det kan være en god idé, fx som dokumentation for jeres indsats eller inspiration, hvis problemet opstår igen et andet sted. 

Følg op på løsningen

Når løsningen er gennemført, skal I følge op og undersøge, om den har virket, eller om der stadig er en risiko for medarbejderne.  

Hvis I her vurderer, at der stadig er en risiko, skal I lave en ny handlingsplan.