Tema

Sådan håndterer I konflikten

Som medarbejder, leder og medarbejderrepræsentant

Når en konflikt er opstået, er kunsten at bryde konflikt-
cirklen eller stoppe opstigningen på konflikttrappen. Her kan du læse, hvordan man kan gøre.

Det er vigtigt at forstå konflikter og være opmærksom på, hvordan konflikter udvikler sig, herunder hvilken rolle man selv kan spille i en konflikt. Vores måde at handle på – hver især - har en afgørende betydning for, om konflikter udvikler sig destruktivt eller konstruktivt.

Men ikke alene. Kulturen på arbejdspladsen sætter rammerne for vores muligheder som enkeltpersoner. Er det fx legitimt at være uenige, eller skal vi helst være enige om alt. Det sidste er gift for en arbejdsplads, fordi vi vil støde ind i uenigheder eller misforståelser.

Og hvis vi ikke kan snakke om det, når det sker, så udvikles og fastlåses konflikterne. Vi får en ”konflikskyheds-situation”.

Måske kan vi glemme en konflikt i en periode, men hvis der så opstår en ny uenighed, aktiveres den gamle konflikt igen.

Øvrige sider i temaet

 

Sådan opstår konflikter
Der er flere tilgange til, hvorfor konflikter opstår. Læs om, hvordan de opstår, og hvilke konsekvenser, forskellige tilgange har.

 

 

Typer af konflikter
Der er forskellige typer af konflikter, som i udgangspunktet bør håndteres forskelligt. Læs om de forskellige typer.

 

Konflikters udvikling
Konflikter udvikler sig hen ad vejen, og kan ende i en fastlåst situation. Læs om motivgætning og misforståelser, dæmonisering, konfliktspiralen, konflikttrappen og konfliktskyhedstrappen.

 
 

Sådan forebygger I konflikter
I kan gøre meget for at forebygge, at uoverensstemmelser udvikler sig til konflikter. Læs her, hvad leder, medarbejder og medarbejderrepræsentant kan gøre.

 

 

Film og dialogmateriale
En række små film viser forskellige konfliktsituationer. Med tilhørende dialogmateriale kan I komme i gang og komme videre med snakken om, hvordan I håndterer og forebygger konflikter netop på jeres arbejdsplads.

Download temaet som faktaark

Hent "Faktaark om konflikthåndtering" i en samlet PDF

Mere om konflikter

  • Få hjælp til kundekonflikter

    Få hjælp til kundekonflikter

    Har du stået i en konflikt med en kunde på dit arbejde? Eller er du blevet overfuset af en kunde? Så er du ikke alene. Flere og flere oplever desværre konflikter og grænseoverskridende adfærd fra kunder, når de er på arbejde. Vi har samlet 3 råd og vejledning til, hvordan du håndtere konflikter med kunder og gæster på arbejdspladsen.

  • Når gode råd er dyre

    Når gode råd er dyre

    Hvad kan du som medarbejder kan gøre for at forhindre en situation i at udvikle sig? Film og gode råd om håndtering af vold og trusler på jobbet.

  • Vold og trusler

    Vold og trusler

    Videoforedrag om forebyggelse og håndtering af vold, trusler og digital chikane.