Både den enkelte og arbejdspladsen har en rolle at spille for at forebygge og håndtere konflikter.
Når det gælder arbejdspladsen, er det især ledere som i samarbejde med medarbejderrepræsentanter kan skabe nogle hensigtsmæssige rammer på arbejdspladsen – bl.a. gennemskuelighed og mulighed for dialoger om uenigheder.
Klare krav til opgaveløsningen
Det handler først og fremmest om at skabe klarhed over krav til opgaveløsningen og hvilke fælles mål der skal ligge til grund for samarbejde samt kendskab til de forskellige funktioner eller faggruppers bidrag til den fælles opgaveløsning.
Mange konflikter bunder i at medarbejdere kan være uenige om, hvordan kvaliteten skal være, hvad kvalitet overhovedet er eller hvordan en opgave løses tilfredsstillende.
Afstem forventningerne
Forventningsafstemning er også vigtigt – fx i forhold til hvilke informationer man skal give hinanden og hvordan eller i hvilken grad man kan forvente hjælp og støtte fra hinanden.
Det er også en fordel at være afklaret med, at uenigheder vil opstå, men at man har en forventning til, at medarbejderne forsøger at nå frem til forståelse og kompromisser.
Det kan du som medarbejder gøre
-
Gør en indsats for at forstå kollegers eller andre faggruppers opgaveløsning, vilkår og synsvinkler – prøv fx et perspektivbytte – dvs. sæt dig i den andens sted.
-
Gør dig umage med at give nødvendige informationer videre.
-
Vær nysgerrig fremfor dømmende – dvs. Spørg før du tolker.
-
Hvis der opstår problemer: Gå konstruktivt ind i at løse problemet fremfor at pege fingre og give andre skylden.
-
Forhold dig kritisk men konstruktivt, hvis en kollega er dømmende over for en anden kollega. Forsøg at få vedkommende til at blive på nederste trin af konflikttrappen og holde sig til sagen.
Det kan du som leder gøre
-
Vær selv en rollemodel!
-
Skab klarhed over opgaver og mål.
-
Skab kendskab til forskellige medarbejderes bidrag og hvordan de spiller sammen i en fælles opgaveløsning.
-
Skab kendskab til forskellige medarbejderes eller medarbejdergruppers vilkår og opgaveløsning.
-
Gør det klart, at det er legitimt at være uenige.
-
Vær selv en rollemodel, undgå fx selv at tolke og fordømme andre.
Det kan du som medarbejderrepræsentatnt gøre
Understøt en kultur, hvor der er:
-
klarhed over opgaver og mål.
-
kendskab til forskellige medarbejderes bidrag, og hvordan de spiller sammen i en fælles opgaveløsning.
-
kendskab til forskellige medarbejderes eller medarbejdergruppers vilkår og opgaveløsning.
-
klarhed om, at det er legitimt at være uenige.
-
praksis med, at man er nysgerrig og ikke dømmende.
Øvrige sider i temaet
 |
|
Sådan opstår konflikter
Der er flere tilgange til, hvorfor konflikter opstår. Læs om, hvordan de opstår, og hvilke konsekvenser, forskellige tilgange har.
|
|

|
|
Typer af konflikter
Der er forskellige typer af konflikter, som i udgangspunktet bør håndteres forskelligt. Læs om de forskellige typer.
|
|
 |
|
Konflikters udvikling
Konflikter udvikler sig hen ad vejen, og kan ende i en fastlåst situation. Læs om motivgætning og misforståelser, dæmonisering, konfliktspiralen, konflikttrappen og konfliktskyhedstrappen.
|
|
 |
|
Når konflikten er opstået - sådan håndterer I
Når konflikten er opstået, er det vigtigt at sætte ind, inden den går i hårdknude. Læs om, hvad leder, medarbejder og medarbejderrepræsentanter kan gøre.
|
|

|
|
Film og dialogmateriale
En række små film viser forskellige konfliktsituationer. Med tilhørende dialogmateriale kan I komme i gang og komme videre med snakken om, hvordan I håndterer og forebygger konflikter netop på jeres arbejdsplads.
|
Download temaet som faktaark
Hent "Faktaark om konflikthåndtering" i en samlet PDF
En værktøjskasse til konflikthåndtering
BAR Service og Tjenesteydelser, 2013
Hen version til din branche i listen over værktøjer: bfa-service.dk/emner/psykisk-arbejdsmiljoe/konflikt-chikane-vold/konflikthaandtering
Har I brug for at pudse tonen af, BAR Transport og Engros, 2016
Hvis konflikten trapper op – værktøjer til at håndtere konflikter og forebygge mobning. Til lederen med personaleansvar, BFA Velfærd og offentlig administration, 2014
https://www.arbejdsmiljoweb.dk/media/5077118/hvis-konflikten-trapper-op-web-.pdf
Konflikter på arbejdspladsen, Center for konfliktløsning
https://konfliktloesning.dk/videnscenter/konflikter-paa-arbejdspladsen/
Konflikter og deres eskalering, Kapitel 2 i Konfliktmægling, Vibeke Vindeløv, Jurist- Økonomforbundets Forlag, 2004
Mere om konflikter
-
Har du stået i en konflikt med en kunde på dit arbejde? Eller er du blevet overfuset af en kunde? Så er du ikke alene. Flere og flere oplever desværre konflikter og grænseoverskridende adfærd fra kunder, når de er på arbejde. Vi har samlet 3 råd og vejledning til, hvordan du håndtere konflikter med kunder og gæster på arbejdspladsen.
-
Kort animationsfilm om, hvornår man som vagt skal træde til side og overlade situationen til politiet.
-
Film og dialogmateriale til forebyggelse af konflikter, trusler og vold.
-
Hvad kan du som medarbejder kan gøre for at forhindre en situation i at udvikle sig? Film og gode råd om håndtering af vold og trusler på jobbet.
-
Tema med viden, film og dialogmateriale om forebyggelse og håndtering af konflikter på arbejdspladsen.
-
Lær konfliktpyramidens hemmeligheder at kende! Så kan du holde liv i den gode stemning, forebygge og håndtere konflikter.
-
Videoforedrag om forebyggelse og håndtering af vold, trusler og digital chikane.
-
Viden, gode råd og konkrete anvisninger på forebyggelse og håndtering af vold og trusler på arbejdspladsen.