Arbejdspladsvurdering (APV)

Arbejdspladsvurdering (APV)

En arbejdspladsvurdering (herefter kaldet APV) er virksomhedens værktøj til at skabe overblik over arbejdsmiljøforholdene og arbejde systematisk med løsningen af eventuelle arbejdsmiljøproblemer.

APV’en er et godt redskab i dialogen mellem virksomhedens ledelse, arbejdsmiljøorganisation og de ansatte for et godt arbejdsmiljø.

En APV består af:

  • En afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold og en risikovurdering af eventuelle arbejdsmiljøproblemer.
  • Inddragelse af virksomhedens sygefravær til vurdering af, om forhold i arbejdsmiljøet kan
  • medvirke til sygefraværet.
  • En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart.
  • Gennemførelse af og opfølgning på handlingsplanen.

Målet er blandt andet at få systematiseret arbejdsmiljøarbejdet i virksomheden med henblik på at få
løst de arbejdsmiljøproblemer, der måtte være. Endvidere er det vigtigt, at den enkelte medarbejder
medvirker aktivt i gennemførsel af APV og herunder giver udtryk for sine egne oplevelser, som han eller hun finder belastende i sit daglige arbejde.

APV’ens handlingsplan skal forefindes skriftligt i virksomheden og være til rådighed for virksomhedens ledelse, de ansatte og Arbejdstilsynet.

Den metode, virksomheden vælger, skal være egnet til at identificere de væsentligste arbejdsmiljøproblemer i virksomheden.

De væsentligste arbejdsmiljøproblemer inden for skorstensfejerbranchen er:

  • Ulykker
  • Kemi
  • Ergonomi
  • Støj
  • Vibrationer
  • Kulde og varme.

Virksomheden bør desuden være opmærksom på emner som psykisk arbejdsmiljø.
Nedenstående er de formelle krav, som der stilles til indholdet af en arbejdspladsvurdering:

  1. En risikovurdering af virksomhedens arbejdsmiljøproblemer. Risikovurderingen skal foretages på baggrund af en afdækning af virksomhedens arbejdsmiljøforhold.
  2. En inddragelse af virksomhedens sygefravær med henblik på vurdering af, om forhold i virksomhedens arbejdsmiljø kan medvirke til sygefraværet.
  3. En skriftlig handlingsplan til løsning af arbejdsmiljøproblemer, som ikke kan løses umiddelbart. Handlingsplanen skal indeholde en beskrivelse af problemernes art, alvor, omfang og årsager, samt oplysninger om hvornår og hvordan de konstaterede problemer skal løses, herunder hvem der har ansvaret for at gennemføre løsningerne.
  4. En gennemførelse af handlingsplanen og opfølgning på de iværksatte foranstaltninger, herunder opfølgning på om igangsatte løsninger er fyldestgørende og effektive.

Udarbejdelsen kan f.eks. ske på et møde, hvor der anvendes en stikordsliste (bilag 1) for at sikre, at alle de væsentligste forhold i arbejdsmiljøet på virksomheden drøftes.

Hæng stikordslisten og den udfyldte APV Handlingsplan op, f.eks. på det faste samlingssted.
Derved kan medarbejderne følge med i punkterne på handlingsplanen, og der er samtidig en god chance for, at de anførte terminer for gennemførelse af de planlagte løsninger, ikke glemmes.