På alle virksomheder skal alle parter samarbejde om virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
I dette fakta-ark kan I læse om krav til størrelse af arbejdsmiljøorganisationen og valg af arbejdsmiljørepræsentant.
På alle virksomheder skal alle parter samarbejde om virksomhedens arbejdsmiljøarbejde.
I dette fakta-ark kan I læse om krav til størrelse af arbejdsmiljøorganisationen og valg af arbejdsmiljørepræsentant.
Virksomheder med en til ni ansatte
Virksomheder med 10 til 34 ansatte
Virksomheder med minimum 35 ansatte
Har I over 34 ansatte, skal arbejdet i jeres arbejdsmiljøorganisation foregå i to niveauer:
En arbejdsmiljøgruppe består af en udpeget arbejdsleder og en arbejdsmiljørepræsentant for en bestemt del af virksomheden.
Tilsammen skal gruppen eller grupperne dække alle ansatte i virksomheden.
Et arbejdsmiljøudvalg består af arbejdsgiver eller en repræsentant for denne samt op til to arbejdsledere og op til to arbejdsmiljørepræsentanter fra arbejdsmiljøgrupperne.
Er der maksimum to arbejdsmiljøgrupper på arbejdspladsen, udgør de sammen med arbejdsgiveren det overordnede arbejdsmiljøudvalg.
Er der tre eller flere arbejdsmiljøgrupper, vælger arbejdsmiljørepræsentanterne fra grupperne iblandt sig to arbejdsmiljørepræsentanter til arbejdsmiljøudvalget, og arbejdslederne vælger to arbejdsledere.
Ved midlertidige eller skiftende arbejdssteder arbejder en eller flere personer fra en virksomhed uden for virksom hedens faste arbejdssted.
Eksempler på midlertidige eller skiftende arbejdssteder kan være arbejde i politiet, vinduespolering, rengøring eller vagttjeneste.
Hvis den enkelte arbejdsgiver har mindst fem ansatte på udearbejdsstedet, og deres arbejde foregår i en periode på mindst 14 dage, skal samarbejdet om arbejdsmiljø på udearbejdsstedet foregå i en Arbejds miljøorganisation.
Alle ansatte – uanset ansættelsesforhold – som ikke er virksomhedsledere eller arbejdsledere, tælles med, når virksomheden skal finde ud af, hvordan de skal opbygge virksomhedens arbejdsmiljøorganisation.
Antallet af arbejdsmiljørepræsentanter, arbejdsledere og grupper i arbejdsmiljøorganisationen fastsættes af arbejdsgiver i samarbejde med ansatte og ledere ud fra nærhedsprincippet. Det vil kort fortalt sige, at arbejdsmiljøorganisationen i praksis skal kunne løse opgaverne på en tilfredsstillende måde i forhold til virksomhedens struktur og således, at de ansatte kan drøfte arbejdsmiljøforhold med arbejdsmiljøorganisationen inden for den ansattes arbejdstid.
På arbejdspladser i kommuner og regioner er arbejdsmiljøarbejdet typisk en del af MEDstrukturen og aftalt i den lokale MEDaftale, der bl.a. tager stilling til hvilke arbejdsmiljøgrupper, der skal være og hermed antallet af arbejdsmiljørepræsentanter.
På arbejdspladser i staten er arbejdsmiljøarbejdet en del af SU (psykisk arbejdsmiljø) eller en selvstændig arbejdsmiljøorganisation.
Uanset om arbejdsmiljøorganisationen er i et eller to niveauer, er de samlede opgaver de samme. Hvis der er et eller flere udvalg, skal det strategiske arbejdsmiljø arbejde foregå i udvalget/ene.
Hvem har pligt til hvad, når der opstår arbejdsmiljøproblemer på arbejdspladsen? Ansvar og pligter kort fortalt.
Den lovpligtige arbejdsmiljøorganisationen kort fortalt. Hvornår er det lovpligtigt med en arbejdsmiljøorganisation? Hvordan skal den organiseres? Og hvem skal sidde i den?
Hvordan sikrer I, at jeres nyansatte føler sig velkomne og får den oplæring og instruktion, de har brug for?
Få inspiration til et bedre arbejdsmiljø med interaktiv tegneserie fra hotel- og restaurationsbranchen.
Hvem skal med i arbejdsmiljøorganisationen?
Hvad skal med i den årlige arbejdsmiljødrøftelse?
Hvilke regler er der for obligatorisk arbejdsmiljøuddannelse?
Temaside til arbejdsgivere og ledere med personaleansvar. Om alt lige etablering af AMO og APV til tilrettelæggelse arbejdet, instruktion og oplæring, personlige værnemidler og trivsel gennem implementering af de 6 guldkorn.
Hvad der forventes af dig, dine rettigheder og din rolle til daglig.