Sådan kommer du godt i gang
Tal med din forgænger: En god måde at få et hurtigt overblik på er ved at tale med din forgænger på posten. Aftal et møde, hvor I gennemgår de opgaver, du skal løse. Sørg for undervejs at stille spørgsmål til de ting, du er i tvivl om. Sæt dig ind i, hvad der er blevet gjort: Læs de tidligere referater fra møderne i arbejdsmiljøorganisationen. Find ud af, om den årlige drøftelse har været holdt, og hvad resultaterne var. Er der aktuelle sager, der skal følges op på? Tjek jeres intranet eller spørg din forgænger, hvis der er oplysninger, som du mangler.
Få overblik over arbejdsmiljøorganisationen: Arbejdsmiljøorganisationen kan være indrettet på mange forskellige måder. Det er derfor en god ide at starte med at finde ud af, hvordan arbejdsmiljøorganisationen ser ud på din arbejdsplads.
- Hvem sidder i arbejdsmiljøorganisationen?
- Er der flere end en arbejdsmiljøgruppe, og hvilke områder dækker de?
- Hvordan fungerer samarbejdet?
Det er også en god ide at få klarlagt, hvem dine vigtigste samarbejds- og alliancepartnere
er både eksternt og internt på arbejdspladsen.
Afklar forventningerne til din rolle: Det er en god ide at afklare de forventninger, som både du selv og andre har til din nye funktion. Den nemmeste måde er at spørge dem, der kan have forventninger til dig. Det kan være:
- Ledelsen i arbejdsmiljøgruppen.
- Kolleger eller medarbejdere.
- Den øvrige arbejdsmiljøorganisation.
- Samarbejds- eller medindflydelsesudvalget og ledelsen.
Etablér et godt samarbejde i arbejdsmiljøorganisationen: Et velfungerende samarbejde mellem ledelse og arbejdsmiljørepræsentanter i arbejdsmiljøorganisationen er alfa og omega for et godt arbejdsmiljø. Så start med at blive enige om, hvordan I gerne vil have, at samarbejdet skal køre.
Tag en indledende drøftelse, hvor I aftaler:
- Hvilke opgaver I skal løse.
- Hvordan I vil gøre det.
- Hvordan jeres mødeform og mødetider skal være.
- Hvordan I inddrager kolleger og medarbejdere.
Det er også vigtigt, at I får afklaret, hvilke forventninger I har til hinanden og til arbejdsmiljøarbejdet.
Indgå i netværk med andre arbejdsmiljørepræsentanter: Undersøg, om der findes netværk med andre arbejdsmiljørepræsentanter inden for din branche, som det kunne være relevant for dig at deltage i. Tjek eventuelt din fagforenings hjemmeside.