Den første dag er en stor dag for en nyansat, og modtagelsen kan ofte være afgørende for, hvilket forhold den nyansatte får til sin arbejdsplads.
Her er en række ting, I kan gøre for at skabe en vellykket første arbejdsdag:
Introduktion til kolleger
Få introduceret den nyansatte for sine nye kolleger på en god måde. At få brudt isen og sat ansigt på hinanden er en god start.
Nøgler og telefon mv.
Sørg for, at den nyansatte får, hvad han eller hun skal bruge af nøgler, adgangs kort, pc, telefon, udstyr, arbejdstøj mv.
Rundvisning i virksomheden
Giv en rundvisning i virksomheden. Det kan være en stor eller lille rundvisning, alt efter behov. Sørg for at få det hele med: Toilet, depot, kaffemaskine, nødudgange osv.
Afstemning af opgaver
Få afstemt arbejdsopgaver med den nyansatte.
- Vær opmærksom på kun at sætte den nyansatte til arbejdsopgaver, som han eller hun kan udføre sikkert og fuldt forsvarligt.
- Få afklaret, hvad der er behov for af oplæring og instruktion til de plan lagte arbejdsopgaver.
- Vær opmærksom på, at mange nyansatte af frygt for at efterlade et dårligt indtryk, ikke vil spørge, hvis de bliver usikre på, hvad de skal gøre.
Tildeling af mentor / buddy
Det kan være en god idé at tildele den nyansatte en mentor / buddy, der står for oplæring og instruktion. Det er vigtigt, at det er en medarbejder, som kender virksomheden og opgaverne godt, som kan være et godt forbillede, når det kommer til god sikkerhedskultur, og som den nyansatte kan føle sig tryg ved.
IT-systemer og sikkerhed
Gør den nyansatte bekendt med jeres it-systemer og sikkerhed, fx dørsystemer, nødkald, alarmer og brandalarmer mv.
Introduktion til samarbejde og virksomhedskultur
Lav en overordnet gennemgang af de vigtigste forhold, som den nyansatte skal kende til, for at kunne fungere godt i virksomheden til dagligt, som fx:
- Personalehåndbog
- Hvordan man melder sig syg
- Kerneropgave og værdier
- Gensidige forventninger
- Hilsekultur
- Tøjkodeks
- Politikker og retningslinjer
- Ledelsesansvar
- Samarbejdssystemer
- Fokusområder eller værdier såsom:
- “Her udviser vi venlighed, professionalisme, vi har ret til at sige fra og har en god og saglig tone”
- Sociale arrangementer