Det psykiske arbejdsmiljø
Det kan betale sig at prioritere og værne om et godt psykisk arbejdsmiljø.
Når medarbejderne trives, er de mere engagerede, produktive og motiverede til at yde deres bedste. Samtidig mindsker et godt psykisk arbejdsmiljørisikoen for stress-relaterede lidelser og sygefravær blandt medarbejderne.
Det er arbejdsgivers pligt at sørge for, at problemer i det psykiske arbejdsmiljø forebygges og håndteres, og det forudsætter en løbende indsats fra ledere og medarbejdere bl.a. i forhold til:
- Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane
- Krænkende handlinger fra brugere (arbejdsrelateret vold)
- Stor arbejdsmængde og tidspres
- Uklare og modstridende krav i arbejdet
Find skabelon til beredskabsplan på Beredskabsstyrelsens hjemmeside www.brs.dk
Et godt psykisk arbejdsmiljø er helt afgørende for trivslen på jeres arbejdsplads. Lykkes I med at skabe gode vilkår, kan det få positive effekter for både de ansattes sundhed, trivsel og sikkerhed og for kvaliteten af jeres arbejde.
Krænkende handlinger
- HERUNDER MOBNING OG SEKSUEL CHIKANE
Der er tale om krænkende handlinger, når kolleger eller ledere på arbejdspladsen groft eller gentagne gange udsætter andre personer i virksomheden for nedværdigende adfærd. Det kan handle om alt fra sårende bemærkninger og bagtalelse til vold og trusler og kan have store konsekvenser for den udsatte, der kan udvikle f.eks. søvnproblemer, kon- centrationsbesvær og hovedpine.
Det er en god idé at formulere en personalepolitik om forebyggelse og håndtering af krænkende hand- linger på arbejdspladsen. På den måde kender med- arbejderne ledelsens holdning og ved, hvem de skal gå til og hvad der bliver gjort, hvis de bliver udsat for eksempelvis mobning på arbejdspladsen.
Henvisninger:
- Faktaark om forebyggelse af seksuel chikane
- Temaside: Hvor går grænsen?
- Speeddrawingfilm om voksenmobning
- At-vejledning: ”Krænkende handlinger, herunder mobning og seksuel chikane”
- Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø
Krænkende handlinger fra brugere
(ARBEJDSRELATERET VOLD)
Badepersonalet gør en stor indsats for at levere en god service og betjening af brugere samt en sikker overvågning af de badende.
Selv om forholdet mellem brugere og badeperso- nalet normalt er godt, kan der være brugere, som mobber, chikanerer (herunder seksuelt), truer eller endog i sjældne tilfælde er voldelige over for hinan- den eller de ansatte.
Der kan f.eks. være tale om psykisk syge, brugere med sociale problemer, forældre, der tilsidesætter regler og andres behov i forhold til deres eget barn eller situationer, hvor kulturelle forskelle skaber pro- blemer.
I arbejdsmiljøreglerne behandles krænkende hand- linger fra brugere under samlebetegnelsen ”arbejds- relateret vold”. Det omfatter situationer, hvor bru- gere udøver vold mod, truer eller på anden måde krænker ansatte eller arbejdsgiver i eller uden for arbejdstiden.
Arbejdsgiver skal forebygge risikoen for krænkel- ser, vold og trusler fra brugere. Det kan ske ved at instruere de ansatte i konflikthåndtering og ved at have klare procedurer for, hvordan man håndterer besværlige brugere. Det kan f.eks. indebære at over- drage besværlige/utilfredse brugere til kollega eller leder ved hjælpe af et aftalt signal.
Det er normalt at blive påvirket af sådanne hændel- ser, og det er vigtigt at vide, hvilken hjælp, der er til- gængelig. Risikoen kan ofte reduceres eller fjernes gennem passende foranstaltninger. Det er en god idé at nedfælde foranstaltningerne som retningslin- jer, så alle er bekendt og informeret om disse.
Til arbejdsgiver
Risikoen for vold og trusler kan forebygges i samarbejde med arbejdsmiljøorganisationen ved f.eks. at sørge for:
- Interne retningslinjer for håndtering af konflikter og voldsepisoder samt krisehjælp, støtte og omsorg til skadelidte.
- Klare regler for brugernes adfærd i anlægget, herunder krav til hygiejne og afvaskning, og for håndtering af brud på reglerne, herunder hvad der kan medføre bortvisning.
- Hensigtsmæssig indretning af arbejdspladsen, så den er overskuelig og så det er let at finde flugtveje eller tilkalde hjælp.
- Uddannelse i konfliktforebyggelse og -løsning, f.eks. Danske Svømmebades kurser i konflikthåndtering
- Kortlægning af alle voldsepisoder, så lignende episoder kan undgås.
- Brugerråd med deltagelse af de forskellige grupper af brugere, da løbende dialog vil være et godt forebyggende redskab.
- Minimum to medarbejdere til stede i særligt kritiske situationer, om nødvendigt brug af personbåret alarmsystem eller lignende.
- Videoovervågning (husk krav om skiltning og orientering af medarbejderne).
- Tæt samarbejde med politiet og/eller vagtselskab, så de reagerer hurtigt på henvendelser fra personalet i svømmehallen.
Henvisninger:
Stor arbejdsmængde og tidspres
I en travl hverdag i svømmehallen kan de ansatte have mange bolde i luften. Men travlheden må ikke være så stor og langvarig, at det går ud over den ansattes helbred og fører til stress.
Problemer med for mange opgaver og tidspres kan opstå, når der i længere perioder er travlhed og mange brugere i anlægget.
Arbejdsgiver skal forebygge risikoen ved f.eks. at omorganisere arbejdet, så der er bedre balance mel- lem arbejde og mulighed for restitution.
Henvisninger:
- At-vejledning: ”Stor arbejdsmængde og tidspres”
- BFAportalen.dk: Værktøj til planlægning af arbejdet
Uklare og modstridende krav i arbejdet
Opgaverne og kravene i arbejdet i svømmehallen kan variere og er ikke altid fastlagt på forhånd. Det kan være både udviklende og motiverende. Uklare eller modstridende krav i arbejdet kan dog have en negativ effekt på arbejdsmiljøet, når det ikke forebygges tilstrækkeligt. Hvis der f.eks. er usikkerhed om, hvem der skal udføre en arbejdsopgave, eller hvordan opgaven skal løses, kan det føre til stress og koncentrationsbesvær.
Arbejdsgiver skal sørge for, at risikoen forebygges ved f.eks. at have større fokus på oplæring og instruktion i arbejdet. Det er også vigtigt at skabe en kultur, hvor kolleger og ledelse støtter hinanden i arbejdet.
Henvisninger:
- At-vejledning: ”Uklare og modstridende krav i arbejdet”
- BFAportalen.dk: "Uklare og modstridende krav"
Alenearbejde
Alenearbejde betyder, at man arbejder alene. I nogle svømmehaller sker det uden for de normale åbningstider.
Når man arbejder alene, er det vigtigt at have ret- ningslinjer for, hvordan man tilkalder hjælp, hvis det bliver nødvendigt.
Kom godt i gang med at skabe et godt psykisk arbejdsmiljø!
Det anbefales, at jeres arbejdsmiljøorganisation vur- derer de beskrevne områder og tager handling, hvis der er behov.
Find inspiration til arbejdet på BFA service-turismes APV Portal under ”Psykisk arbejdsmiljø i APV-processen”. Klik ind på www.apvportalen.dk
APV-tjeklisterne på APV Portalen for idræts- og sportsanlæg, der ligger under det elektroniske APV-værktøj, kan også bruges.
Henvisninger:
- At-vejledning D.4.1 Kortlægning af psykisk arbejdsmiljø
- APVportalen.dk - klik på "Psykisk APV"
- BFAportalen.dk: Psykisk arbejdsmiljø
- BFAportalen.dk: ”Det rummelige arbejdsmarked”
- Arbejdstilsynets hjemmeside: (www.at.dk) – klik på menuen Arbejdsmiljøproblemer / Psykisk Arbejdsmiljø
- Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø (www.nfa.dk): Spørgeskemaer til undersøgelser af det psykiske arbejdsmiljø