FOREBYGGELSE
Som tidligere nævnt har arbejdsgiver et særligt ansvar. I kan dog med fordel forebygge stress på alle niveauer på arbejdspladsen. Både organisationen, ledere, kolleger og medarbejdere bør være opmærksomme på samt lave indsatser, der forebygger stress. Alle bør også være medskabere af en kultur, hvor det er OK at tale om forebyggelse af stress på arbejdspladsen.
I dette afsnit beskrives en række tiltag, der kan forebygge stress.
HVAD SKAL ORGANISATIONEN GØRE?
- Udarbejde en stresspolitik for organisationen. Stresspolitikken bør indeholde nyttig viden om forebyggelse og håndtering af stress, ansvar og roller, beredskab, gode råd og idéer, samt retningslinjer for, hvordan organisationen har besluttet at forholde sig til stress i konkrete situationer.
- Sikre oplæring og kompetenceudvikling af ledernes færdigheder, så de er i stand til at have sam- taler om eventuelle bekymringer vedrørende stress og stressniveauer.
- Afklaring af kompetencer, udviklingsbehov og trivsel i forbindelse med medarbejderudviklingssamtaler (MUS).
- Understøtte løbende 1:1-samtaler mellem leder og medarbejder med fokus på præstation og trivsel.
- Løbende arbejdspladsvurdering (APV) – mindst hvert tredje år. Man bør arbejde systematisk med arbejdsmiljøet og sin APV, hvor man løbende risikovurderer og tilretter.
- Løbende vurdering af trivsel og stressniveau samt evaluering af eksisterende og nye initiativer, der støtter en sund arbejdsplads.
HVAD SKAL LEDEREN GØRE?
-
Kigge på teamets ressourcer og kompetencer og tildele opgaver derefter.
Sikre at arbejdet er planlagt og tilrettelagt, så medarbejderne kan udføre arbejdet uden længere-varende belastning. -
Sikre oplæring og instruktion så medarbejderen er klædt på til opgaven.
Skabe en løbende dialog i hverdagen med fokus på individuel trivsel og præstation. -
Planlægge og afholde 1:1-samtaler. Sæt det i system, så samtaler ligger regelmæssigt.
-
Planlægge og gennemføre Medarbejderudviklingssamtaler (MUS) én gang om året.
-
Møde medarbejderne med klare krav og forventninger til arbejdet.
Afklare mål og rammer for arbejdet i organisationen gennem dit lederskab.
Eventuelt kontakte HR-afdeling for rådgivning vedrørende en stressramt medarbejder. -
Kende organisationens stresspolitik og procedurer ift. stress.
-
Gøre det ok at tale om belastning samt forebyggelse heraf.
HVAD SKAL DU SOM KOLLEGA GØRE?
-
Tag ansvar for dine kollegers trivsel ved at tale om jeres arbejdsopgaver, og spørge ind til, hvordan de har det.
-
Hvis du er bekymret for deres trivsel og stressniveau, så fortæl din kollega om dine bekymringer, og lyt til din kollega.
-
Kend organisationens stresspolitik og brug den som afsæt for at hjælpe dine kolleger.
-
Kontakt din nærmeste leder, så de kan hjælpe din kollega.
HVAD SKAL DU SELV GØRE?
-
Overvej hvad der påvirker dig negativt, og hvornår det sker.
Hold øje med dit niveau af belastning og reagér i tide, hvis du er for meget i ubalance. -
Tal med din leder, hvis der er noget, som er uklart.
Bed om hjælp: Tal med din leder, kollega eller eventuelt HR-afdelingen, hvis du oplever begyndende belastning. -
Prioriter dine opgaver. Hvad er ”nice to do” og ”need to do”? Bed din leder eller kollega om at gennemgå det med dig.
-
Vurdér, hvad du kan påvirke og faktisk har indflydelse på, og hvad du ikke kan gøre noget ved.
-
Overvej om der er nogle opgaver, du synes du har svært ved. Tal med din leder, hvis du har brug for oplæring, kurser eller uddannelse, så du bedre kan løse disse opgaver.
-
Husk at holde pauser i løbet af arbejdsdagen.
-
Kend organisationens stresspolitik, og hvis du har behov for hjælp, bed om den.