ROLLEAFKLARING

 

ARBEJDSGIVER

Arbejdsgiveren er formand i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Arbejdsgiveren skal sørge for,  at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige. Det gælder både  i forhold til arbejdets udførelse, arbejdsstedets indretning, brugen af tekniske hjælpemidler  og ved anvendelse af stoffer og materialer.


 

LEDER

Lederen er ledelsens repræsentant i arbejdsmiljøorganisationen (AMO). Lederen skal medvirke  til et godt arbejdsmiljø og har både pligt og ret til at træffe de nødvendige foranstaltninger inden for deres kompetenceområde. Arbejdslederen skal desuden bidrage med viden og erfaringer om arbejdspladsens produktion, ydelse og arbejdsmiljøforhold samt bidrage med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer og forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.


 

ARBEJDSMILJØREPRÆSENTANT

Arbejdsmiljøsrepræsentanten vælges af medarbejderne og skal medvirke til at sikre et godt arbejdsmiljø og sætte fokus på arbejdsmiljø generelt i organisationen Arbejdsmiljørepræsentanten har til opgave at bidrage med viden og erfaringer om medarbejdernes arbejdsmiljø og med forslag til løsninger på arbejdsmiljøproblemer samt forebyggelse af risici i arbejdsmiljøet.


 

TILLIDSREPRÆSENTANT

Tillidsrepræsentanten vælges også af medarbejderne og skal i bred forstand varetage medarbejdernes interesser i forhold til ledelsen og har på nogle områder også en rolle i arbejdet med fx trivsel og stress.


 

MEDARBEJDERE

Medarbejderne skal tage et aktivt medansvar for at sikre et godt arbejdsmiljø. Det betyder blandt andet, at man bakker op om AMOs arbejde, følger de regler, der er givet for arbejdet, og gør opmærksom på de fejl eller mangler, som kan forringe sikkerheden og sundheden.