1-1 SAMTALEN
Hvis I som ledere ønsker at arbejde med at forebygge, at der opstår uklare krav og modstridende krav i arbejdet, kan I give det opmærksomhed i 1-1 samtaler.
1-1 samtaler er korte møder á 20-30 minutters varighed mellem en leder og en medarbejder, hvor der tales om medarbejderens arbejdsopgaver, trivsel og udfordringer.
Her er det vigtigt, at du som leder er god til at lytte og stille spørgsmål.
1-1 samtalen kan skabe overblik, forventningsafstemme, prioritere og sikre afklaring i forhold til arbejdsopgaver og eventuelle udfordringer.
I boksen nedenfor fremgår en række spørgsmål til 1-1 samtalen, du kan anvende til at afklare om medarbejderne oplever at rammerne for arbejdets udførelse er klare.
Det er ikke nødvendigt at bruge alle spørgsmålene – udvælg dem, som du finder relevante, og omformuler dem også gerne, så de er naturlige for dig. Du kan også sende spørgsmålene til medarbejderen inden 1-1 samtalen og bede dem vælge de spørgsmål, de synes er relevante.
Spørgsmål til 1-1 samtalen
-
Hvordan er balancen mellem de krav og forventninger, der bliver stillet til dig i arbejdet?
-
Får du den information og hjælp, som du har brug for, for at kunne udføre dine arbejdsopgaver? Har du tilpas med tid til dine arbejdsopgaver?
-
Er der opgaver, du synes, kan være svært at prioritere imellem?
-
Er der arbejdsopgaver, som er uklare eller du kan blive i tvivl om herunder dine roller, beslutnings- kompetence eller ansvarsområder?
-
Oplever du tilpas med indflydelse på dine arbejdsopgaver?
-
Er der forhold i dit arbejde, som du har brug for hjælp eller støtte til?