DEFINITION
Definition af uklare krav og modstridende krav i arbejdet
Arbejdstilsynet skriver, at uklare krav og modstridende krav i arbejdet handler om, at der er krav i arbejdet, som ikke er tydelige, eller som er uforenelige.
Uklare krav kan f.eks. vise sig ved, at man som medarbejder er i tvivl om:
- Hvordan man skal løse sine opgaver.
- Hvad der forventes af én.
- Hvornår man har udført sit arbejde godt nok.
- Hvem der gør hvad og har ansvar for hvad i arbejdet.
- Modstridende krav kan f.eks. vise sig ved, at det ikke er muligt at indfri alle krav eller forventninger inden for de rammer, der er for arbejdet. Det kan f.eks. være:
- Når ledelse, borgere, kunder eller samarbejdspartnere har forskellige ønsker eller forventninger til, hvordan opgaven skal løses.
- Når der er modstrid mellem ledelsens krav til opgavemængde og tidsforbrug og de lovgivningsmæssige krav til opgaveløsningen.
Uklare krav og modstridende krav kan handle om forhold i arbejdet, der kan tydeliggøres, men ikke er blevet det. Men de kan også skyldes selve arbejdets karakter.