KONSEKVENSER
Mulige konsekvenser af uklare krav og modstridende krav i arbejdet
Arbejdstilsynet fremhæver, at uklare krav og modstridende krav i arbejdet ikke behøver at have negative konsekvenser eller indebære en risiko for den enkelte eller arbejdsmiljøet.
Med den rette forebyggelse kan det uklare og dilemmafyldte i arbejdet være udviklende og motiverende. Hvis der derimod er en risiko og den ikke forebygges, kan det have negative konsekvenser for den enkelte og arbejdsmiljøet – særligt hvis det står på over en længere periode.
Nedenfor er listet risici og konsekvenser for den enkelte og for arbejdsmiljøet, hvis uklare krav og modstridende krav i arbejdet ikke er forebygget tilstrækkeligt:
Risici og konsekvenser -
for den enkelte | i arbejdsmiljøet |
---|---|
Faglig usikkerhed, utilstrækkelighed eller magtesløshed Utryghed eller frygt for kritik eller klager fra ledelse, kollegaer eller borgere/kunder Søvnproblemer Svækket hukommelse Stress Angst Depression Hjertekarsygdomme |
Konflikter, samarbejdsproblemer eller krænkende handlinger på arbejdspladsen |
Case - uklare krav
Nedenstående case illustrerer, hvilken forskel klar prioritering kan have for et arbejdsmiljø.
Case – Uklare krav til ansattes prioritering ved travlhed
Clara er tjener og arbejder på en restaurant. Hun fortæller, at hun forlod sin gamle arbejdsplads, fordi hun fik nok af den hårde tone og presset, når der var travlt. Den hårde tone foregik mellem de forskellige grupper af ansatte:
- Køkkenpersonalet, der havde ansvaret for at lave maden.
- Tjenerne i baren, der havde ansvaret for at lave drikkevarer.
- Tjenerne på gulvet, heriblandt Clara, der havde ansvaret for at tage imod bestillinger og servere mad og drikkevarer.
Clara forklarer, at uanset hvad hun og de andre tjenere på gulvet gjorde, ville nogle være “efter dem”. Gik de med mad, ville tjenerne i baren være efter dem med, at drikkevarerne i baren hobede sig op, og gik de med drikkevarer, ville dem i køkkenet være efter dem, da de mente, maden burde have første prioritet.
“Det er helt anderledes her”, fortæller hun om sin nuværende arbejdsplads. Her er alle ansatte instrueret i følgende retningslinjer, som alle arbejder efter:
Varm mad kan blive koldt, så det skal prioriteres over drikkevarer. Det enkelte bord skal dog have deres drikkevarer inden de får serveret deres mad.
Bliver der lavet varme drikkevarer, må tjenerne i baren være indstillet på at servere dem, hvis tjenerne på gulvet har travlt.
Clara forklarer, at retningslinjerne hjælper Clara og hendes kollegaer til at blive afstemte i forhold til hvordan de skal prioritere, når der er travlt, som er med til et bevare den gode stemning og tone blandt dem.