TEMPERATURMÅLING
Temperaturmåling til gruppedialog
Formålet med temperaturmålingen kan være at åbne for dialogen om uklare krav og modstridende krav i arbejdet. Det kan også hjælpe med at afdække om der opleves uklare krav eller modstridende krav i arbejdet, og om der evt. bør iværksættes tiltag som en del af APV-arbejdet.
Uklare krav eller modstridende krav i arbejdet handler om de forhold, man kan være i tvivl om i arbejdet eller som kan være svære at udføre.
Temperaturmålingen er inspireret af Arbejdstilsynets spørgeguide for uklare krav og modstridende krav i arbejdet.
I kan bruge temperaturmålingen på et dialogmøde i større eller mindre grupper på arbejdspladsen, og den kan faciliteres af fx leder eller arbejdsmiljø- organisationen. Det er en fordel, at lederen er med til at afvikle dialogmødet.
Tidramme og spilleregler
Tidsramme
Afsæt 1-1,5 time
Forberedelse
- Print temperaturmålingen i A4 til alle deltagere og sørg for skriveredskaber til alle.
- Print temperaturmålingen i A3 i et eksemplar.
Spilleregler
For at skabe nogle trygge rammer for dialogen, er det en god ide at opsætte nogle spilleregler. Det kan gøres ved at du spørger deltagerne, hvad de synes, er vigtigt for en god dialog. Du kan også som facilitator præsenterer nogle spilleregler. Eksempler på spilleregler, der understøtter en god dialog:
- Lad alle få taletid og lyt respektfuldt til hinanden.
- Det, der vedrører andre, fortælles ikke videre.
- Spørg ind til andres oplevelser og synspunkter.
- Husk, at der ikke er rigtige eller forkerte svar.
- Det handler ikke om at blive enige – det er OK at have forskellige synspunkter.
- Det aftales, hvad ledelse og AMO evt. kan orienteres om fra dialogen.
Som facilitator kan du henvise til spillereglerne, hvis du oplever, at de bliver brudt undervejs i processen.
Sådan faciliterer du processen
Step 1:
Som facilitator starter du med at præsentere formålet med temperaturmålingen, og sætter spilleregler for processen. Hvis det er formålet, at der arbejdes videre med de input, der kommer frem i dialogen, siges det her i starten. Forklar de næste step i processen.
Step 2:
Uddel temperaturmålingen i A4 og bed deltagerne om at udfylde den individuelt. Sæt 10 minutter af til dette. Nogle vil formentlig synes, at 10 minutter er lang tid, men hellere det, end at nogle føler, de ikke kan nå det. Hvis du kan se, at alle har besvaret temperaturmålingen inden de 10 minutter er gået, kan du italesætte det og gå videre til step 3.
Step 3:
Indsaml temperaturmålingerne med bagsiden opad og bland dem. Marker alles scorer på A3-udprintet af temperaturmålingen.
Step 4:
Inddel deltagerne i grupper á 3-5 personer og bed dem tale om nedenstående dialog- spørgsmål. Hvis du som facilitator har ønsker til, hvordan grupperne sammensættes, kan du danne grupperne på forhånd. Afsæt 20-30 minutter til gruppedialogerne afhængigt af, hvor meget i dybden de skal komme med spørgsmålene. Forklar, at det er i orden, hvis de ikke når at blive færdige, men at de når så langt, som de nu kan. Informer dem om, at grupperne skal præsentere deres væsentligste pointer i plenum.
- Hvor scores der hhv. højt (4-5), lavt (1-2) og middel (3)?
- Hvor er der stor spredning på scorerne?
- Hvad tror I, der ligger bag de forskellige scorer?
- Hvad skal der fortsættes med at gøre for at fastholde de høje scorer?
- Hvad skal der begyndes på at gøre for at forbedre lav- og middelscorer?
Step 5:
Saml op i plenum ved at give alle grupper op til 5 minutter til at præsentere deres væsentlig-ste pointer.
Step 6:
Afslut temperaturmålingen ved at takke for deltagelsen. Drøft om der er afdækket problemer som ledelse eller arbejdsmiljøorganisationen skal handle på.
Download og print
Klik her eller på billedet herover for at åbne pdf til download og print. Åbner i nyt vindue.