Organisering af arbejdsmiljøarbejdet
Alle virksomheder med ansatte har pligt til at arbejde for et sundt og sikkert arbejdsmiljø. I virksomheder med op til 9 ansatte varetages dette arbejde i et samarbejde mellem arbejdsgiveren, arbejdslederne og de øvrige ansatte.
Samarbejdet skal her ske ved løbende direkte kontakt og dialog mellem arbejdsgiveren, eventuelle arbejdsledere og de øvrige ansatte.
Virksomheder med 10 - 34 ansatte
I virksomheder med 10 – 34 ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i ét niveau i samarbejde med de ansatte.
Arbejdsmiljøorganisationen består af en eller flere arbejdsledere og en eller flere valgte arbejdsmiljørepræsentanter med arbejdsgiveren eller dennes repræsentant som formand. Formanden skal kunne handle og træffe beslutning på arbejdsgiverens vegne i arbejdsmiljøspørgsmål.
En arbejdsmiljøorganisation i ét niveau skal varetage både de overordnede opgaver og de daglige opgaver.
Virksomheder med 35 ansatte og derover
I virksomheder med 35 eller flere ansatte skal arbejdsgiveren etablere en arbejdsmiljøorganisation i to niveauer bestående af:
- Et niveau med en eller flere arbejdsmiljøgrupper og
- Et niveau med et eller flere arbejdsmiljøudvalg.
I en organisation i to niveauer varetager udvalget de overordnede strategiske opgaver og grupperne de daglige operationelle opgaver.
Arbejdsgiveren fastsætter i samarbejde med de ansatte og arbejdslederne det nødvendige antal medlemmer og arbejdsmiljøgrupper i arbejdsmiljøorganisationen. Antallet af arbejdsmiljøgrupper skal fastsættes, ud fra et
nærhedsprincip, så arbejdsmiljøorganisationen til enhver tid kan løse sine opgaver på en tilfredsstillende måde i forhold til:
- virksomhedens ledelsesstruktur
- virksomhedens øvrige struktur, herunder geografiske forhold, størrelse og beliggenhed
- virksomhedens arbejdsmiljøforhold, herunder arbejdets art, farlighed, risici og positive arbejdsmiljøfaktorer
- arbejdets organisering
- særlige ansættelsesformer og andre hensyn, som påvirker arbejdsmiljøopgaverne i arbejdsmiljøorganisationen.
Som arbejdsgiver skal man over for Arbejdstilsynet skriftligt kunne dokumentere, at man ved etablering af AMO samt ved større væsentlige ændringer i virksomheden, har taget højde for nærhedsprincippet.
Arbejdsmiljøorganisationens opgaver
Arbejdsmiljøorganisationen skal inddrages i forhold, der har betydning for sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen. Der er således god fornuft i at inddrage brugerne i indkøb af tekniske hjælpemidler, personlige værnemidler, stoffer og materialer samt ved om- og nybygning.
Der skelnes mellem arbejdsmiljøorganisationens strategiske, overordnede opgaver og de operationelle, daglige opgaver.
De strategiske overordnede opgaver er bl.a. at planlægge, lede og koordinere virksomhedens samarbejde om sikkerhed og sundhed. Arbejdsmiljøudvalget skal forestå de nødvendige aktiviteter til beskyttelse af de ansatte og til forebyggelse af risici, herunder kontrollere sikkerheds- og sundhedsarbejdet og sørge for, at arbejdsmiljøgrupperne orienteres og vejledes herom. Arbejdsmiljøudvalget skal også rådgive arbejdsgiveren om løsning af sikkerheds- og sundhedsmæssige spørgsmål og om, hvordan arbejdsmiljø integreres i virksomhedens strategiske ledelse og daglige drift.
De operationelle, daglige opgaver består bl.a. i at påvirke den enkelte til en adfærd, der fremmer egen og andres sikkerhed og sundhed og virke som kontaktled mellem de ansatte og arbejdsmiljøudvalget. Grupperne skal også
kontrollere, at arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, og at der gives eff ektiv oplæring og instruktion tilpasset de ansattes behov. Arbejdsmiljøgruppen skal imødegå risici i forbindelse med opståede sikkerheds- og sundhedsmæssige problemer og underrette arbejdsmiljøudvalgets formand eller virksomhedens ledelse, hvis risikoen ikke kan imødegås på stedet.
Eksempler på mulige dagsordenspunkter til møder i arbejdsmiljøorganisationen:
- Nyt fra ledelsen
- Nyt fra arbejdsmiljørepræsentanterne og arbejdslederne?
- Status på APV-handlingsplanen – bliver opgaverne løst, og virker løsningerne der er valgt?
- Gennemføres der sikkerhedsrunderinger? Følges der op på evt. punkter?
- Status på ulykker og ulykkesanalyser
- Status på nærved-ulykker – kommer de frem i lyset og håndteres?
- Status på oplæring og instruktion
- Når vi de mål, som vi har sat ifm. den årlige arbejdsmiljødrøftelse?