Fremmede håndværkere

Fremmede håndværkere
Når håndværkere udefra skal arbejde hos jer, skal de rette sig efter jeres regler.
 
De skal samtidig rette sig efter de regler, som deres egen virksomhed har givet om arbejdets udførelse.
 
Jeres arbejdsmiljøorganisation skal sikre, at fremmede håndværkere, der kommer ind på anlægget, får et tilstrækkeligt kendskab til de lokale regler, således at arbejdsskader og sundhedsskadelige belastninger forebygges.
 
Den bedste måde at sikre det på er, at I udarbejder en kort og præcis skriftlig vejledning, som udleveres og introduceres til dem, når de kommer.
 
Det kan herudover være nødvendigt at give en særlig instruktion til den fremmede håndværker ved særlige opgaver, der ikke er dækket tilstrækkeligt ind af vejledningens tekst.
 
Tænk egne medarbejdere ind ved instruktionen af den fremmede, således at I ikke kommer til skade på grund af dennes handlinger.
 
Lejer eller låner I ansatte fra en anden virksomhed, har I det fulde ansvar for disse ansattes sikkerhed.
Inden påbegyndelsen af beskæftigelsen skal I fortælle den virksomhed, der afgiver de ansatte:
  • hvilket fagligt niveau og hvilke kvalifikationer, som er nødvendige hos de ansatte
  • eventuelt krav om helbredsattester
  • om arbejdets særlige art, herunder eventuelle risici.
Den anden virksomhed skal videregive disse oplysninger til de ansatte, der bliver lejet eller lånt ud.
 

Frivillige
Husk, at I på samme måde også har ansvaret for arbejdsmiljøpåvirkninger af frivillige fra f.eks. klubber, når I indgår aftaler med dem og er afhængige af deres hjælp ved eksempelvis opstilling af redskaber eller borde og stole.

Henvisninger

  • At-vejledning: ”Arbejdsmiljøarbejde i almennyttige foreninger med frivilligt arbejde”.